Wednesday, 28 September 2016

BAB 9: SIKAP TERHADAP PENTAKSIRAN

Sikap Terhadap Pentaksiran


  • Pentaksiran terdiri daripada pengukuran, pengujian dan penilaian.
  • Penilaian adalah proses mengumpul dan menganalisis data bagi menentukan sama ada sesuatu objektif yang telah ditetapkan telah dicapai.
  • Tujuan : menentukan status individu yang dinilai dengan membandingkan status berkenaan dengan standard dan kriteria yang digunakan.
  • 2 jenis penilaian iaitu: penilaian formatif dan penilaian sumatif.
Penilaian Formatif

  • Penilaian yang dijalankan secara berterusan apabila aktiviti pengajaran dan pembelajaran (P&P).
  • Tujuan : memperbaiki / mengenal pasti kelemahan yang wujud pada pelajar berkenaan.
Penilaian Sumatif

  • Penilaian yang dilakukan pada akhir sesuatu pengajaran / program yang bertujuan untuk mendapatkan maklumat barkaitan pencapaian individu dalam proses pengajaran dan pembelajaran (P&P) sepanjang tahun.
Pengujian

  • Suatu prosedur yang sistematik untuk menilai perlakuan / tingkah laku/ kemahiran dan ilmu pengetahuan seseorang pelajar dan menjelaskannya dengan bantuan skala bernombor (Cronbach, 1970). 
Pengukuran

  • Suatu proses untuk mendapatkan penjelasan secara numerik berkaitan pencapaian pelajar.
Pentaksiran 
  • Diperlukan untuk mentafsir data berbentuk numerik yang diperoleh semasa membuat pengujian terhadap seseorang individu.
  • Memberi maksud kepada dua numerik yang diperoleh pelajar.
  • Ali = 90 % bermaksud cemerlang dalam subjek berkenaan
  • Abu = 40 % bermaksud lemah dalam subjek berkenaan
9.1 JENIS-JENIS PENTAKSIRAN
  • peperiksaan
  • kerja kursus - projek, ujian amali, penilaian praktikum
  • penilaian praktikum
  • penilaian bina insan guru (BIG)
  • penilaian gerak kerja kokurikulum

No comments:

Post a Comment